أخبار

الخميس، 22 أكتوبر 2015

بقلم / محمد عبدة /فراشتي

بقلم / محمد عبدة
////////////////////
فراشتي
...............
أسلوب خيانة
"
"
سكتنا م البداية
كانت أساسا نفاق
مشينا فيها وكملنا
وعارفين أن أخرنا فراق
فضلنا نبكي ونمثل
ونقول قاتلنا الأشتياق
والطريق بيطول بينا
ولا حد فينا فاق
أنا عرفت غيرك
وأنتي عارفة غيري
ولسه بمثل إني بحبك
وأنتي كمان بتمثلي أنك بتحبيني
ولما بنت تكلمني
تزعلي قال أيه بتغيري
وأنا لما ولد يبصلك
أحضنك وأقولك وحشتيني
وأحنا من جوه فاضين
حتي فاقدين الأحساس
أكتر حاجه ممكن تصدق هي العين
بس لما العين تكذب خلاص
المفروض كل حاجه تنتهي
وكل واحد يمشي في حاله
يعني أيه يكون اللي قدامك كذاب
وبردو بتتغزل في جمالة
منير كان بيغني قبل ما تحلم فوق
وحليم كان بيرد قال أيه علي قد الشوق
وأنا وهي عارفين أننا متفارقين
هي تبكي في ليلها وأنا بنام مخنوق
سابت لي في يوم دبله
وقالت لي أفتكرني بيها
وأنا جبتلها ورده
وقولت لها حافظي عليها
كنت بضحك م الكأبة
ضحكه بنظرة ديابة
مبدعين في التمثيل
كذاب وبيجامل كذابه
كان وقتنا رخيص ببلاش
وكان جرحها ولا أي اندهاش
متعود عليه خلاص عادي
اللي راح راح كائنة ما جاش
كنا بنمثل أننا فرحانين
وأن قلبنا م الشوق دايب
وجوانا لهفه وحنين
لحبيب القلب اللي غايب
ناس عايشه بوشين
بتمد الإيد للي سايب
طب بزمتك ما زهقتيش م التمثيل
ولا م السهر في كلام طول الليل
ولا م أغاني ولحن المواويل
ولا حتي م الدموع الكذابه اللي كانت بتسيل
كنا نسهر وكنا نضحك
وكنت بعمل هادي ورايق
وكنت كمان بحبك جدا
وكنت بقولك هتعب لو هنتفارق
من كتر الكذب والتمثيل
بقيت حد مش عارفني
ببص في المراية
شايف نفسي بس مش شايفني
كل حاجه باختيارنا
كل الكذب كان بقرارنا
حتي الضحك كمان في هزارنا
كنا عايزين نرضي الوشوش
كنا بنخاف من عنينا
كذابين وعارفين العيب اللي فينا
بنقاوح في حاجه مش لينا
بالأسم بشر وفي الطبع وحوش
أنا وأنتي يا بنت الحلال
حبنا كذب وكله جدال
وكفايه دمع العين اللي سال
في حاجه أصلا مالهاش أساس
واهمين نفسنا بحاجات وحاجات
ومقضينها زهد ومقابلات
وحبنا وجع ف الذكريات
وقلوبنا تحت الرجول تنداس
وادي اللي وصلنا ليه
أنا وأنتي بقينا حاجه مش حاجتين
بقينا في الكذب
فوله وأتقسمت نصين
كنتي بتصومي لي
وكنت باصلي لك
وكنا راسمين الدور بالأمانه
كنتي بتدعي لي
وكنت بدعي لك
وعايشين الحب بأسلوب الخيانة
بس رجعت من تاني صدقت
صدقت أن ممكن تكون الدموع بريئه
صدقت أن الكذب ممكن يتحول حقيقه
صدقت لما قولتي نفسي أكمل وياك
وإني حياتي هتبقي مالهاش لازمه وأنا مش معاك
صدقت لما اللي كانو بعرفونا سالوني عنك
وقتها بس عرفت قد أيه بحبك
صدقت أن كل حاجه بينا كانت بجد
صدقت لما كنت بتوجع منك بصمت
صدقت كمان خوفك عليا
وأن اللي بينا ما كنش مجرد وقت
صدقت لما قولت
هعرف غيرها وهنساها
ومنسيتهاش
وقولت أكيد هقابل غيرها أحبها وتحبني
وفي غيرها حبيبتني
وأنا ما حبيتهاش
كنت فاكر أن حبها في قلبي مات
في أكتشفت أن قلبي علي حبها عاش
صدقت لما لقيتها حاضنه صورتي
ولما الناس قالولي عينها بتدمع لما بتيجي سيرتي
صدقت إنها صعب تتعوض
وندمت إني ما عملتلهاش قلبي تاج وخليتها أميرتي
الحب لما يكون من الطرفين متهدد
وفي إيد بتمد وإيد تانية بتبعد
وحد عاش خايف وحد جرحه متزود
وعين كانت بتقرب وعين تانية بتتشتت
وظن جواك يوهمك وظن يخليك متأكد
وندم يخليك تقول هستناها لما ترجع
وهفرش لها قلبي وتمدد
صدقت لما قالت لي كتب الكتاب قرب
وأنا زي ما أكون عاجز لا قادر أبعد ولا عارف أقرب
وأنا عمري ما هربت ولا كنت بتهرب
ملعونة الحياة والظروف اللي تخلي الواحد في حياتة
** يتغرب **
ـــــــــــــــــــ
بكيت والبكي بعد الوجع مش أهانة
دورت عليها في كل مكان وكل خانة
كل حاجه في بعادها اتغيرت بالأمانة
ندمت إني أفتكرت حبها أسلوب خيانة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق