أخبار

الجمعة، 30 أكتوبر 2015

الخيبات الرسمية // ﴿ خطوبة 1 ـ للشاعرة / ملك محمد

الخيبات الرسمية // ﴿ خطوبة 1

جائني يا قراء يا كرام ... أنه وفي احدى الأيام ..
البت مخبوطة اتخطبت .. واتقرت فاتحتها
وبكلمة آآآمين اتختمت
- شوفي يا بنتي ..
- ايوة يا بابا
- الشاب ممتاز جدا انا سألت عليه وكل الناس شكرت فيه .. دكتور اسنان بيحضر ماجستير في امراض اللثة .. وحالته المادية ماشاء الله ... بيشتغل في مؤسسة للأسنان ده غير العيادة بتاعته .. وعنده 30 سنة يعني اكبر منك بـ 5 سنين ... ايه رأيك ؟
- .... ( ˘︹˘ )

اقوله ييجي بكرة ؟
- اللي تشوفه يا بابا

هييييييييييييييه هتجوز ᕙ(`▿´)ᕗ
- انتي هتخرجي للعريس كده ؟ وبعدين معاكي ؟
- ماله كده يا ماما ...
- حطي حاجة على وشك ... مش كل يوم هيجي عريس كويس كده !
- حطيت يا ماما .. عايزاني ابقى اراجوز عشان اعجبه !
- طب يلا ادخلي ..

(╥︣﹏᷅╥) مش قادرة .. وقفت على باب الصالون . يارب المرة دي تكون اخر مرة اشوف فيها الموقف الوحش ده
اهئ اهئ

اخويا : ادخلي يا بنتي يلا ..
- انت شفته ؟
- ايوة .. راجل ماشاء الله مالي مركزه
- بجد ؟
- لا مش بجد هو شبه الزبالين .. يابت بطلي عبط وادخلي ده لو عجبتيه احمدي ربنا

وانا داخلة : أأ .. السلام عليكم ...
العريس وقف : وعليكم السلام ورحمة الله ... بسم الله ماشاء الله

هو ده ! .. هو مش حلو اوي ..
بس شكله احسن من الدكتور العبيط اللي كان قبله بكتير ... ولابس كويس .. فاضل ايه ؟
فاضل التأكد من سلامة قواه العقلية

العريس : ايه يا آنسة مخبوطة مين مزعلك ؟
( انتوا كلكوا كده ولا ايه ! )

بابا : اصلها كانت تعبانة النهاردة شوية ... ها ها ها
( ايه يا بابا ده ! مش كل مرة ! )
العريس : لا سلامتك ألف سلامة
انا بصوت مبحوح من الكسوف : .. الله يسلمك
العريس : باباكي قالي انك ناوية تكملي ماجستير صحيح ؟
انا : ان شاء الله ربنا يسهل
بابا : مخبوطة بنت طموحة ...
العريس : ماشاء الله والله يا آنسة مخبوطة انا اعجبت بحضرتك من قبل ما اشوفك .. انا احترم الفتاة اللي بتهتم انها تكمل تعليمها وانا هشجعك ان شاء الله للنهاية

انا : ... ربنا يخليك
( الحمدلله .. لحد دلوقتي مفيش اعراض شيزوفيرنيا )
العريس : آنسة مخبوطة ... ممكن اسأل سؤال ؟
( ربنا يستر )
انا : ايوة اتفضل
انتزروني

ملك محمد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق